قرص انسولین جایگزینی برای تزریق انسولین

 19 نوامبر2015- قرص انسولینی که توسط محققان دانشگاه سانتا باربارا در کالیفرنیا تولید شده است می تواند جایگزینی برای تزریق انسولین باشد.

 این قرص خوراکی دارای منافع زیادی است، نه تنها مصرف خوراکی انسولین بسیار ساده تر از تزریق آن است(عوارض جانبی تزریق مانند مشکلات پوستی به دلیل تکرار تزریق انسولین را بهمراه ندارد) بلکه این قرص روش بسیار موثرتری برای تحویل انسولین به بدن است.

 پرفسورSamir Mitragotriاز دپارتمان مهندسی شیمی در دانشگاه سانتا باربارا می گوید: تزریق انسولین برای افراد دیابتی یک چالش بزرگ محسوب می شود، از آنجائیکه انسولین خوراکی مسیر مستقیم تری را نسبت به تزریق انسولین در تحویل انسولین به بدن پیش می گیرد، موثرتر از تزریق است. هنگامیکه بیمار انسولین را از طریق تزریق دریافت می کند، انسولین ابتدا وارد جریان خون محیطی شده سپس با گردش خون وارد کبد می شود. قرص انسولین سبب افزایش تولید انسولین در بدن نمی شود بلکه  این قرص بسیار شبیه به تزریق اما به فرمی راحت تر و موثرتر، یک دوز انسولین را وارد  بدن می کند.

 محققان درمورد توانایی سیستم تحویل خوراکی انسولین بسیار خوشبین هستند،  دکتر Mitragotriمی گوید: این تحقیق درمراحل بسیار ابتدایی خود است، اما گام های اساسی برای اثبات تحویل موثر انسولین توسط این سیستم، برداشته شده است. چنانچه مراحل بعدی موفقیت آمیز باشد، قبل از عرضه ی قرص انسولین بصورت تجاری، آزمایشات بسیار دقیقی باید بروی این محصول انجام گردد.

 تاکنون تلاش ها برای تولید انسولین خوراکی به دلیل تخریب این پروتئین درمحیط اسیدی معده  با شکست مواجه شده بود، عبور پروتئین انسولین از محیط  پروتئولیتیک معده و روده بدون تخریب آن بسیار مشکل است. این نوع از کپسولها که enteric-coated capsulesنام دارند، حاوی پچ هایی از پلیمرهای چسبنده ی مخاطی هستند که پروتئین انسولین در داخل آنها قرار داده شده است.

آزمایشات نشان داده است این قرص ها از محیط  اسیدی معده سالم عبور کرده  و وارد  روده ی کوچک می شوند، در روده ی کوچک پچ های محتوی انسولین از کپسول آزاد شده و به دیواره ی روده متصل می شوند(می چسبند)، با استفاده از یک ماده ی افزایش دهنده ی نفوذ، انسولین از جداره روده عبور کرده  و وارد جریان خون می شود. محققان بر این باورند که روش آنها برای سایر درمانها مانند هورمونهای رشد، آنتی بادیها و واکسن هایی که درحال حاضر بصورت تزریقی تجویز می شوند، نیز قابل اجرا است.

 دکتر Mitragotriمی گوید: ما امیدواریم بسیاری از پروتئین هایی را که درحال حاضر تزریق می شوند با این سیستم، بصورت خوراکی  در اختیار بیماران قرار دهیم.

 منبع:

www.diabetes.co.uk/news/2015/nov/insulin-pills-could-provide-injection-alternative-93392110.html